استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرایندهای ثبتی، اولویت‌ سازمان ثبت اسناد و املاک

سمینار آموزشی سامانه ثبت الکترونیک(ثبت آنی) به منظور آماده‌سازی و آموزش واحدهای ثبتی سراسر کشور در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی انجم شعاع، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مر اسم افتتاحیه سمینار آموزشی سامانه ثبت الکترونیک اسناد با بیان این این‌که «استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرایندهای ثبتی ضروری است» اظهار کرد: تنوع و حجم فعالیت‌ها و خدمات ثبتی آن چنان رشد سریعی دارد که شیوه‌های سنتی پاسخگو نخواهد بود و لذا استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرایندهای ثبتی از اولویت‌های این سازمان است.

وی تصریح کرد: در دو قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، به صراحت استفاده از امکانات و نرم‌افزارهای نوین و مکانیزه کردن فرایندهای ثبتی به منظور شفاف سازی و بهبود کیفیت خدمات تأکید شده و در زمره تکالیف قانونی سازمان قرار گرفته است.

انجم شعاع گفت: بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های موجود با اجرای این تکالیف از میان خواهد رفت و زمینه ارائه خدمات آسان و شفاف با کیفیت مطلوب فراهم خواهد شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به برنامه‌های متعددی که این سازمان در حال پیگیری و برنامه ریزی است، اظهار کرد: در سازمان ثبت تلاش‌های ارزشمندی درخصوص تغییر شیوه‌های سنتی ارائه خدمات به مکانیزه و نوین صورت گرفته و مطمئناً ارائه خدمات به شکل نوین آثار و برکات خوبی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت نقش همکاری و تعامل همکاران در سطوح مختلف سازمان در اجرای سیاست‌ها و اهداف سازمان بیان کرد: خاکریز اول در اجرای سیاست‌های سازمان همکارانی هستند که در بخش‌های مختلف مستقیما در حال ارایه خدمات ثبتی می‌باشند و چنانچه پذیرش و قبول همکاری آنها نباشد اجرای سیاست‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: لذا به منظور اجرای سیاست‌های سازمان نیاز به همکاری و همدلی همگانی است و این همکاری به اعتقادی نیاز دارد که اگر وجود داشته باشد نگاه به کار تغییر خواهد یافت و عملکرد بهتری ایجاد می‌شود که دو عامل نگاه واقع بینانه به ضرورت عملی استفاده از فن‌آوری و تکنولوژی روز برای تسریع و تسهیل و شفاف سازی خدمات ثبتی و ضرورت اجرای تکالیف قانونی در رسیدن به این اعتقاد مؤثر خواهد بود.

در ادامه "بردیا صدرنوری" سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تاریخچه تولید نرم افزار ثبت آنی گفت: در شهریورماه سال 90 کارگروه ثبت آنی در سازمان با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران مرکز تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه حدود 20 جلسه تا خردادماه سال 91 برگزار کرد و تمام مفاهیم حوزه ثبت آنی در آن به بحث گذاشته شد و مختصات و تعاریف آن در این کارگروه انجام گرفت و به موازات آن فاز شناخت و تحلیل فرایندهای درون دفاتر اسناد رسمی آغاز شد که تمامی فرایندهای دفترخانه برای صدور سند رسمی مدل سازی شده و اطلاعات آن پایه‌ای برای تولید این نرم افزار قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که «نسخه اول نرم افزار ثبت آنی در 11 دفترخانه تهران اجرایی شده است» افزود: این اقدام باعث شد ایرادات کار شناخته و اقدامات لازم در جهت تکمیل آن انجام گیرد و نرم افزاری که در حال حاضر نهایی شده در مراحل مختلف با کمک خود سردفتران تأیید شده است.

مشاور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این‌که «نرم افزار ثبت آنی به هنگام فعالیت بصورت خودکار چند عامل را مورد بررسی قرار می‌دهد» اظهار کرد: احراز هویت یا به عبارتی ارتباط با پایگاه اطلاعات هویتی سازمان ثبت احوال کشور، ارتباط با سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و ارتباط آنلاین با بخش بخشنامه‌ها و اسامی ممنوع المعامله از جمله مواردی هستند که این نرم افزار به هنگام کار بصورت آنلاین کنترل می‌کند.

انتشار كتاب آيين تنظيم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمي

با همت دوست و همکار گرامیمان جناب آقای سید فریدالدین محمدی سردفتر دفتر اسناد رسمی ۷۲۷ تهران و همراهی پدر بزرگوارشان جناب اقای سید جلیل محمدی، گامي ارزنده در راستاي ارتقاء دانش همكاران و حتي كاركنان دفاتر اسناد رسمي برداشته شده است.

با تورقي هر چند اندك در اين كتاب، به خوبي نمايان مي شود كه تهيه اين كتاب، چه زحمتي را براي اين بزرگواران به همراه داشته است و يقينا اين كتاب، بسيار مفيد و مثمرثمر خواهد بود.

ضمن عرض تشكر و خداقوت به جناب آقاي فريد محمدي و پدر عزيزشان، اميدوارم انتشار اين كتاب، سرآغاز راهي جديد در عرصه توليد علم در حوزه سردفتري باشد.

راهنمای کلی سامانه ثبت آنی جهت

همكاران عزيز و گرامي

جهت دانلود راهنمای کلی سامانه ثبت آنی جهت اينجا را كليك نماييد.