تعطیلات روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته که طبق اعلام کانون سردفتران و به علت آلودگی هوا صورت پذیرفت، عواقب و تاثیرات سوئی را در پی داشت که غالب همکاران در اوایل هفته جاری با آن دست به گریبان بودند. این گونه تعطیلات که در گذشته نیز بطور ناگهانی با آن مواجه شده ایم، غالبا به علت آلودگی هوا،گرما یا سرمای بیش از حد و یا برگزاری مراسم سیاسی خاص از طرف مسئولین ذیربط اعلام می شود. اینکه این تعطیلات چه تاثیری در نظام اقتصادی و چرخه تولیدی و خدماتی می گذارد، خارج از بحث این نوشته است. تنها سوالی که اینجا مطرح می شود این است که وقتی سایر بخشهای خدماتی خصوصی و حتی بعضا دولتی نظیر بانکها از این گونه مصوبات مستثنی هستند و اساسا تصریح هم به تعطیلی دفاتر اسنادرسمی که توسط بخش خصوصی و با هزینه شخص سردفتر اداره می شوند نشده است، چرا و به چه علت کانون تکلیف به تعطیلی دفاتر در روزهای مقرر و موارد مشابه می نماید؟ وقتی کاهش ساعات کاری و تعطیلات غیررسمی تاثیری بر میزان دستمزدها ندارد، عملا قسمتی از دستمزدها در ازای کار انجام نشده داده خواهد شد که این اتفاق به هیچ وجه مطلوب نیست. بماند که چه استعلام هایی بر اثر این تعطیلات ناگهانی منقضی گردید و موجب صرف زمان و هزینه گزاف اخذ دوباره آنها شد. بی گمان رفتارهای امروز بر رفتارهای آتی تاثیر گذار است و معمولا این گونه تصمیم گیری ها اگر مورد نقد و بررسی کافی قرار نگیرد در آتیه سخت مورد تغییر قرار می گیرند و به صورت عرف و عادت همواره اجرا میشوند. اگر تعطیلات ادارات و واحدهای ثبتی را دلیلی بر تعطیلی دفاتر اسنادرسمی قلمداد نمائیم با این وصف هر پنج شنبه نیز دفاتر اسناد رسمی می بایست تعطیل باشند و  از سوی دیگر بسیاری از خدماتی که در دفاتر اسنادرسمی ارائه می شوند ارتباط مستقیمی با ادارات ثبت نداشته که همه همکاران نسبت به این خدمات واقف هستند. شاید گفته شود تعطیلات دو یا سه روزه از اهمیت چندانی برخوردار نیست که نیازمند نقد و بررسی اینچنینی باشد ولی با وضع اقتصادی کنونی حاکم خصوصا تعرفه های دفاتر اسناد رسمی که هرگز متناسب با تورم جامعه نیست به نظر نگارنده این گونه تعطیلات موجبات عسر و حرج همکاران را فراهم می کند گرچه به نظر حقیر هیچ تاثیری هم در بهبود و کاهش آلودگی هوا نداشته و نخواهد داشت و صرفا ازدحام و شلوغی و بی نظمی روزهای اولیه بعد از تعطیلات را به دنبال دارد. با این وصف پیشنهاد می گردد در این گونه موارد که مصوبات تصریحی به تعطیلی دفات اسنادرسمی نداشته، شایسته است کانون محترم سردفتران از هر گونه تکلیف در خصوص تعطیلی دفاتر اسنادرسمی که تمام هزینه های اداره آن توسط شخص سردفتر تامین می شود، خودداری و نهایتا در این ایام خاص اجازه داده شود دفاتری که تمایل به فعالیت دارند، انجام وظیفه نمایند.